هدست و سخت افزارهای واقعیت مجازی

در اکثر مقالات پیشین اشاره ای به هدست های واقعیت مجازی شده است و ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که اساسا این هدست ها چه هستند. چه ویژگی هایی دارند و انواع آنها چیست

هدست های HMD ((Head-Mounted Display : به معنی هدستهای مجهز به صفحه نمایش، هدستهایی هستند که همراه با سیستمهای واقعیت مجازی به کار میروند . یک هدست HMD میتواند یک عینک و یا یک کلاه کامل باشد. در مقابل هر چشم یک مانیتور کوچک وجود دارد و به همین دلیل عکسها به صورت سه بعدی ظاهر میشوند. به علاوه اکثر این هدستها حساس به حرکت سر هستند. به عنوان مثال ، اگر سر خود را به سمت چپ حرکت دهید ، تصاویر در مانیتور تغییر می کنند تا به نظر برسد که در واقع شما در حال مشاهده قسمت دیگری از واقعیت مجازی هستید.

انواع مختلفی از هدستهای HMD وجود دارد از جمله :

Oculus Rift, HTC Vive, Sony PSVR

با این حال، هر هدست در حال توسعه، کارایی ندارد. سامسونگ مدل Gear VR خود را سال گذشته منتشر کرده است. Tetelled VR نوعی از واقعیت مجازی در کنار یک هدست HMD است که از طریق کابل به یک ایستگاه کاری با عملکرد بالا متصل است ، جایی که دنیاهای مجازی در نمایشگرهای اختصاصی در HMD نمایش داده می شوند.

نوع دیگری از هدست های واقعیت مجازی وجود دارند که دارای لنزهای داخلی بوده، قیمت پایین تری به نسبت هدستهای HMD دارند و به تلفن های همراه متصل میشوند. برای نمایش واقعیت مجازی در تلفن های همراه هوشمند با عملکرد بالا ، برنامه ای را اجرا می کنند که از طریق استفاده از صفحه اسپلیت ، محتوا را در حالت استریوسکوپی نشان می دهد ، این تصاویر در ترکیب با هدست زمینه دید وسیع تری را ایجاد میکندد. در این نوع از هدست ها از قدرت پردازش و سنسورهای هوشمند برای همگام سازی حرکات سر با محتویات نمایش داده شده استفاده می شود. همچنین برای غوطه وری هرچه بیشتر در این فضای سه بعدی تعداد زیادی هدفون در بازار وجود دارد که با پخش صدای استریو موجب میشود شما بیشتر بودن در محیط را احساس کنید. از جمله این هدفون ها میتوان به Viewmaster VR اشاره کرد که اخیراً به عنوان یک ابزار رسمی آیفون به فروشگاه اپل اضافه شده است.

همچنین قالب ساده تری از هدستهای نمایشگر واقعیت مجازی وجود دارند که تجربیات مجازی را در قالب Googles Cardboard Viewer ارائه می دهد. این ایده توسط دو کارمند شرکت گوگل به وجود آمد و به سرعت تولید این هدستهای ساخته شده از مقوا افزایش یافت و همه گیر شد. امروزه آنها بیش از 5 میلیون از این هدست را در سطح جهان فروخته اند و توسعه دهندگان بیش از 1000 برنامه برای این هدستها تولید کرده اند.

به نظر میاید که ما توسط واقعیت مجازی و سخت افزارهای مربوط به آن احاطه شده ایم و این تکنولوژی روز به روز به زندگی روزمره ما نزدیک تر میشود و به زودی هیچ راه فراری از آن نداریم.  این فراگیر شدن به نظر شما مثبت است یا منفی؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *