چرا موسیقی بخشی از واقعیت مجازی نیست

زمانی که شما به یک نقاشی قدیمی نگاه میکنید اتفاقات، افراد و رنگهای موجود درآن صحنه را که مربوط به چند ده سال پیش است تجربه میکنید. بنابراین چنین تجربه ای نیز میتواند نوعی از واقعیت مجازی باشد . همچنین اگر شما به موسیقی متن فیلم موردعلاقه خود با چشمان بسته گوش فرادهید خود را در آن سکانس و فضا تصور میکنید.

آیا این تجربه به عنوان اتفاقی که در حقیقت رخ نداده است نیز گونه ای از واقعیت مجازی است؟ برای درک بهتر این موضوع که چرا کتابها، فیلمها، نقاشی ها و قطعات موسیقی بخشی از دنیای واقعیت مجازی نیستند، نیاز داریم این جهان مجازی را به طور شفاف تعریف کنیم. یک جهان باور پذیر، سه بعدی و تعاملی که توسط کامپیوتر ساخته شده و شما میتوانید درآن گردش و حرکت کنید به طوری که (هم جسمانی و هم ذهنی) احساس کنید درآن مکان قرار دارید. چنین جهانی نیازمند داشتن 5 ویژگی زیر است:

برای درک بهتر این موضوع که چرا کتابها، فیلمها، نقاشی ها و قطعات موسیقی بخشی از دنیای واقعیت مجازی نیستند، نیاز داریم این جهان مجازی را به طور شفاف تعریف کنیم. یک جهان باور پذیر، سه بعدی و تعاملی که توسط کامپیوتر ساخته شده و شما میتوانید درآن گردش و حرکت کنید به طوری که (هم جسمانی و هم ذهنی) احساس کنید درآن مکان قرار دارید.

 

ویژگی اول، باور پذیری

شما نیاز دارید احساس کنید حقیقتا در دنیایی مجازی قرار دارید و این باور ادامه دار باشد.

 

ویژگی دوم، تعاملی بودن

 بدین معنا که با حرکت شما، جهان VR اطراف شما نیز حرکت کند و تفاوت یک فیلم سه بعدی با دنیای واقعیت مجازی در این نکته مشخص میشود.

 

ویژگی سوم، اکتشافی بودن

جهان واقعیت مجازی نیاز دارد به قدر کافی بزرگ و دارای جزییات باشد که قابلیت کشف کردن ناشناخته ها را به مخاطب بدهد .  یک نقاشی هر اندازه هم واقعی به نظر بیاید، فقط از دید پرسپکتیو حواس شما را بازی میدهد و همچنین یک کتاب شما را به دنیای خیالات فرو میبرد اما فقط در جهتی که نویسنده میخواهد. درحالیکه در جهان واقعیت مجازی شما میتوانید با خیالات و کنجکاوی خود در هر بعد و به هر سمتی که میخواهید پیش بروید.

ویژگی چهارم، حضور همه جانبه

حضور همه جانبه یعنی باور پذیر و تعاملی بودن به صورت همزمان . واقعیت مجازی نیاز دارد بدن و فکر شما را به طور یکسان و همزمان درگیر کند . رفتن به موزه های جنگی و یا تماشای نقاشی هایی که راجع به جنگ کشیده شده اند، میتوانند ذره ای از حس خشونت را به شما منتقل کنند. اما تجربه ی شنیدن صدای خمپاره، پاشیده شدن خاک در هوا و احساس کردن بوی باروت در فضا تجربه ای است که تنها در جهان واقعیت مجازی امکان پذیر است.

 

ویژگی پنجم، ساخته ی رایانه

چرا این ویژگی اهمیت دارد؟ فقط ماشین های قدرتمند با قابلیت پردازش گرافیک های سه بعدی به اندازه کافی سریع هستند که جهانی باورپذیر و تعاملی را بسازند که با حرکت ما حرکت کنند.

نظر شما درباره ساخت یک جهان واقعیت مجازی بر اساس یک کتاب یا نقاشی چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *