تجربه ای متفاوت از یادگیری با واقعیت مجازی

بازدید مجازی با تور مجازی 360 درجه و تور گوگل از جاذبه های گردشگری ایران در محیط واقعیت مجازی ایران


با وجود روش های مختلف و جالب بسیاری که اکنون واقعیت مجازی در آنها درحال اجراست ، این فناوری با پتانسیل بالایی که دارد توانسته خود را به عنوان یک ابزار مناسب برای بسیاری از صنایع قرار دهد. از خرده فروشی و معماری ، تا پزشکی  و ژنتیک. بهره گیری از واقعیت مجازی ما را به سطحی دیگر از زندگی سوق میدهد.

VR در حال دستیابی به کششی جدی است. و خیلی فراتر از صنعت بازی ظاهر شده. پیش از این درباره تاثیر فناوری واقعیت مجازی بر صنعت آموزش بسیار صحبت کرده ایم. اما آیا فرضیه ها به مرحله عمل رسیده اند؟ در مقاله پیش رو با چند نمونه از آزمایشاتی که در این حوزه انجام شده، آشنا خواهید شد.

آموزش پزشکی با استفاده از واقعیت مجازی

شاید مهمترین فایده ای که از ادغام VR در حوزه پزشکی ناشی می شود. امکان انجام امور واقعی برای دانشجویان پزشکی میباشد. بدون آنکه زندگی واقعی افراد را به خطر بیندازند.

اخیرا کمپانی Oculus ،سازنده هدست های واقعیت مجازی، به کمک بیمارستان کودکان لس آنجلس همکاری خود را برای ایجاد یک برنامه آموزش پزشکی با استفاده از هدست های Oculus و شبیه سازی VR برای دانشجویان پزشکی تازه وارد اعلام کرده اند.

این بیمارستان دانشجویان را موظف کرده است که پیش از شروع دوره کارآموزی خود یک دوره آموزش را در محیط  VRبگذرانند. این دستور همچنین به 11 مرکز آموزشی از جمله مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا و مرکز کودکان جانس هاپکینز اعلام شده است. تا آموزش را به سطحی دیگر ببرد.

با توجه به پستی که در وبلاگ Oculus  منتشر شده، هدف از انجام این کار قرار دادن دانش آموزان و کارکنان در سناریوهای آموزشی واقع گرایانه می باشد. که می تواند استرس ، آدرنالین و ویژگی های حساس بموقع از شرایط زندگی یا مرگ را تکرار کند . فاصله بین دانشکده پزشکی و بیمارستان از بین ببرد بدون اینکه ایمنی بیمار در خطر بیفتد.

آموزش کارکنان دولتی  با استفاده از واقعیت مجازی

نیروی هوایی ایالات متحده در تلاش است با استفاده از شبیه سازهای VR ، روند آموزش خلبانان جدید را سرعت بخشد. آنها آزمایشی را با استفاده از 20 کاندید آموزش خلبانی (PTN) ، پنج پرسنل عضو شده و 15 افسر انجام دادند تا تأثیر آموزش VR را در مقایسه با آموزش های اولیه پرواز اندازه گیری کنند.

به شرکت کنندگان دسترسی نامحدودی به شبیه سازهای پرواز واقعی داده شد. که به آنها اجازه می داد هر زمان که می خواهند تمرین کرده و آموزش ببینند. درحالیکه در آموزش های معمولی خلبانان ، آنها زمان محدودی برای تمرین کردن دارند. در روش آموزش به کمک VR ، مربیان توانستند دو دانش آموز را به طور همزمان کنترل کنند. این امکان سبب میشود که آنها نظارت کارآمدتری داشته و سریع تر در مورد آنچه دانش آموزان باید انجام دهند، تصمیم گیری کنند.

یکی دیگر از خطرناک ترین و پرچالش ترین شغل های دولتی، آتش نشانی است. در حالیکه اکثر مردم از آتش میگریزند این مردان و زنان شجاع به سمت ساختمانهای نیمه سوخته میدوند و با به خطر انداختن جان خود، زندگی سایرین را نجات میدهند. آموزش آتش نشانان میتواند خطرناک و پرهزینه باشد .

منظور تنها هزینه های مالی نیست، بلکه از آن مهمتر محیط زیست و جان افراد است. یکی از راه های آسان تر و مقرون به صرفه تر آموزش به این افراد ، استفاده از VR در رژیم تمرینی آنها است. یک شبیه ساز جدید آموزش VR با نام FLAIM Trainer برای رفع این مشکلات ایجاد شده است. این سیستم شامل یک هدست HTC Vive و یک جلیقه است که علائم حیاتی کاربر را ردیابی می کند.

هدست Vive به همراه یک دستگاه تنفسی سفارشی استفاده میشود. که آتش نشانان برای تامین اکسیژن در مانورهای حقیقی باید از آن استفاده کنند. در اصل به کارآموزان آتش نشانی اجازه داده میشود تا با استفاده از تجهیزات واقعی اقدام به اطفای حریق در دنیای مجازی کنند. اتفاقی که تا چند سال پیش یک رویا به نظر میرسید امروزه به واقعیت تبدیل شده و چه کسی میداند که این فناوری جالب و کارآمد پس از این در چه زمینه هایی ورود خواهد کرد ؟!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *