کاربردهای واقعیت مجازی در حوزه پزشکی بخش اول

بازدید مجازی با تور مجازی 360 درجه و تور گوگل از جاذبه های گردشگری ایران در محیط واقعیت مجازی ایران


از طراحی محصول گرفته تا املاک و مستغلات ، بسیاری از صنایع از واقعیت مجازی و فناوریهای مرتبط به آن بهره برده اند، اما هیچ کجا مزایای واقعیت مجازی بیشتر از خدمات درمانی نیست. از دهه 1990 محققان پزشکی به دنبال روشهای ایجاد مدلهای سه بعدی اندامهای داخلی بیماران و استفاده های مناسبی از واقعیت مجازی بودند. در این مقاله دو بخشی بررسی خواهیم کرد که چگونه از واقعیت مجازی برای معالجه پزشکی استفاده میشود.

اینکه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مدتهاست از صنعت بازی و سرگرمی به دیگر صنایع ورود پیدا کرده اند، خبر جدیدی نیست. برخی از این کسب و کارها که بیشتر مورد توجه قرار گرفته شامل خرده فروشی‌ها، لوازم آرایشی و خدمات میدانی میشود. اما وقتی صحبت از خدمات پزشکی و بهداشت به میان می‌آید کاربردها مهمتر و جدی تر میشوند. از ابزارآموزشی برای پزشکان آینده گرفته تا کمک به زیرساخت بیمارستانها.

تعداد مقالات و مطالعاتی که درباره بهره گیری از واقعیت مجازی برای معالجه بیماران است، روز به روز بیشتر می شود. پزشکان اغلب برای کاهش درد و اضطراب بیماران از این تکنولوژی بهره میبرند. آنها با استفاده از ویدیوهای واقعیت مجازی حواس بیماران را پرت میکنند تا آنها در تجربه های دردناک مانند درمان سرطان، دیالیز و پرتو درمانی درد کمتری بکشند. در همین راستا یک تحقیق میدانی در ماه مارس سال گذشته  توسط Cedars-Sinai با حضور 100 بیمار بستری انجام شد  و نتایج نشان دادند که “افرادی که فیلم های آرام بخش را روی هدست تماشا می کردند  افت 24 درصدی در درد داشتند. اما 50 بیمار دیگر که یک فیلم از طبیعت و صحنه های آرامبخش را بصورت 2 بعدی مشاهده میکردند ، تنها 13.2 درصد کاهش درد را تجربه کرده بودند. همچنین در آزمایشگاه های Hermes Pardini در سائوپائولو ، برزیل ، کادر پزشکی عینک های واقعیت مجازی را به کودکان ارائه می دهند و در حالی که این افراد جوان مبهوت بازی‌ای هستند که در آن وارد شده‌اند، بدون اینکه درد چندانی را حس کنند، درمان می شوند.

در مورد اختلالات اضطرابی ، که شایع ترین بیماری های روانی در ایالات متحده است و تقریباً 18 درصد از مردم این کشور را تحت تأثیر قرار می دهد ، نشان داده شده که درمان های القا شده با استفاده از واقعیت مجازی باعث کاهش فشار عصبی می شوند و روحیه آرام تری برای بیماران به همراه میاورند.

اندرو هوبرمن ، محقق گروه علوم مغز و اعصاب دانشگاه استنفورد ، فیلم هایی واقعیت مجازی ‌ای را تولید کرده است که طول آن حدودا 10 دقیقه است. این فیلم شرکت کننده را به درون یک جهان 360 درجه کشیده و با ایجاد قلمرو تجربه های ترسناک، کمک میکند بیماران با ترس خود رو به رو شوند و فوبیای خود را درمان کنند. این سناریوهای واقعی زندگی شامل بالا رفتن از یک درخت 250 فوتی ، حمله به یک گاو نر 120 پوندی ، حبس شدن درون یک آسانسور و شنا کردن با کوسه ها است. این مطالعه با 85 شرکت کننده شروع شده و امید میرود که این تعداد به 250 نفر افزایش یابد. هوبرمن امیدوار است که تجربیات ناشی از ترسی را که توسط تیم او در این جهان واقعیت مجازی ایجاد شده است، سبب واقع بینی بیماران گردیده و به کاهش سیستماتیک ترس و اضطراب آنان کمک شایسته ای کند تا بتوانند راحت تر به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

در بخش دوم همین مقاله با مثال های بیشتری از کاربرد واقعیت مجازی که به بیماران در سرتاسر جهان یاری رسانده خواهیم پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *